Fusksushi

Jag skrev ner mitt recept på hur man fusklagar sushi till en kompis, men tänkte att det kunde få passa här med. Om inte annat för att spara det i molnet också. Jag hatar att laga mat efter recept (därför är jag ännu mer usel på bakning), men jag lärde mig göra sushi (eller maki i alla fall) när jag pluggade i Skövde och Annette dödade myten om att det skulle vara så väldigt komplicerat. Sen kan man givetvis följa konstens alla regler och göra det betydligt godare och mer komplicerat om man vill och orkar, men det här kan man laga samtidigt som man förbereder sig för en utekväll, fixar håret, drar historier från förr med gamla vänner och dricker några klunkar vin mellan momenten.

Kanske inte filtret jag hade valt, men sushin jag lagade igår. Bilden visar bara vego-versionen.

FUSKSUSHI

Rullarna:

  • 4-6 Noriblad (stora fyrkantiga, säljs på ica i tiopack, ett blad = en rulle)
  • 2-3dl Grötris (En halv deciliter grötris per rulle)
  • 2tsk Socker
  • 1msk Vittvinsvinäger (eller risvinsvinäger om du orkar och vill)

Fyllningen:

  • Philadelphiaost
  • En avokado (och lite citron så den inte blir mörk och ful)
  • En morot
  • En bit gurka eller squash
  • En liten burk wasabikaviar
  • Lite lax (50g/rulle)
  • Lite hackad purjolök
  • Andra roliga saker att fylla den med, som shitakesvamp, krabbkött, räkor eller kräftstjärtar, tonfisk, tofu eller obskyra saker du hittar i din lokala asiatiska frysdisk eller i kylskpået. Allt som varit friterat i tempura.

Börja med att skölja riset i en sil tills dess att vattnet är helt klart. Lägg det i en gryta och tillsätt dubbla mängden vatten som ris (1dl ris = 2dl vatten). Häll på en halv deciliter vatten extra. Sätt plattan på max och låt det koka upp.

Finstrimla moroten under tiden, lägg den i en skål, och häll kokande vatten (från typ vattenkokaren) över morotsstrimlorna och låt det svalna.

När riset kokat upp, sänk plattan till svagaste värmen (eller stäng av plattan helt om du har en gammal keramikspis) och låt puttra i 20-30min med lock på (eller lätt på glänt om det kokar över). Flytta bort riset från plattan och låt svalna när det är mjukt, klibbigt och allt vatten försvunnit. Blanda ihop vinägern och sockret och blanda ner i riset.

Nu kan du strimla alla grönsakerna och fisken (eller så gjorde du det är riset kokade). Häll citron över avokadon så den inte blir mörk och ful. När riset har svalnat till lagom ljummet så du inte bränner dig på det kan du börja göra rullarna.

Ta ett noriark och lägg ut på en inplastad sushimatta (eller något annat styvt och rullbart lite större än ett noriark). Klicka ut en sked ris på noriarket och bre ut det i ungefär ett halvcentimeter tjockt lager. Lämna två-tre centimeter av noriarket risfritt högst upp (så du kan klistra ihop rullen i slutet). Bre en sträng med philadelphiaost över riset. Klicka ut en tesked wasabikaviar över philadelphian. Lägg på purjolöken och resten av fyllningen, och rulla sedan ihop rullen och fäst genom att blöta den risfria delen av noriarket med lite vatten. Låt rullarna ligga tills du är klar med alla och skär sedan upp dem med en vass kniv. Servera med japansk soja, ett gott vitt vin och inlagd ingefära.